Terug
Gepubliceerd op 02/12/2025

2025_GR_00305 - Retributiereglement inzake de toegang tot de voetgangerszone Binnenhof - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 24/11/2025 - 20:00 Raadzaal Tessenderlo
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Aykut Cukur, raadslid; Bieke Nobels, voorzitter; Tim Lodts, raadslid; Debbie De Bruyn, raadslid; Dieter Keuten, raadslid; Stefanie Engelen, raadslid; Stefan Govaerts, schepen; Eric Verboven, raadslid; Ronny Carmans, schepen; Robert Vandezande, raadslid; Guido Steurs, schepen; Paula Van Sweevelt, raadslid; Patrick Bosmans, schepen; Hilde Aegten, schepen; Nancy Sanen, schepen; Isabelle Kortleven, raadslid; Marc Heselmans, burgemeester; Jonas De Bie, raadslid; Jozef Van Aelst, raadslid; Lode Pollet, raadslid; Linda Vervaeren, raadslid; Kurt Vermeyen, schepen; Lander Vander Meer, schepen; Lander Pernet, raadslid; Hugo Bertels, raadslid; Julien Gielen, raadslid; Tom Thijsmans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Karolien Eens, schepen; Katleen Brusseleers, raadslid; Kurt Segers, raadslid; Liesbeth Godecharle, raadslid; Liesbet Geyskens, raadslid

Secretaris

Tom Thijsmans, algemeen directeur
2025_GR_00305 - Retributiereglement inzake de toegang tot de voetgangerszone Binnenhof - Goedkeuring 2025_GR_00305 - Retributiereglement inzake de toegang tot de voetgangerszone Binnenhof - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De software voor de aansturing van de verzinkbare palen is verouderd. Daardoor zijn verschillende functionaliteiten niet langer beschikbaar. De verzinkbare palen werd recent uitgerust met de nodige hardware om de aansturing voortaan met dezelfde software uit te voeren als die van de slagboom in de Dekenijstraat. De verouderde software is nog steeds actief, maar zal weldra gedeactiveerd worden. De toegang tot het Binnenhof zal dan met behulp van een mobile key verkregen kunnen worden. De bewoners en handelaars die momenteel beschikken over een badge en doorgangskaart zullen aangeschreven worden om hun badge in te leveren. Zij krijgen hun waarborg van € 25,00 terug en worden geregistreerd in het nieuwe systeem. Bewoners en handelaars krijgen door middel van hun geregistreerde telefoonnummer toegang tot de voetgangerszone. Ze moeten met het desbetreffende nummer naar de  centrale van de verzinkbare palen bellen op het moment dat ze voor de verzinkbare palen staan (detectie van het voertuig) om deze naar beneden te laten gaan.

Deze wijziging in de aansturing van de verzinkbare palen maakt een aanpassing van het retributiereglement op de uitreiking van een doorgangskaart en badge in de voetgangerszone 'Binnenhof' noodzakelijk. Zo worden de artikelen met betrekking tot een waarborg voor de badge geschrapt. Voor badges die nog uitgereikt zijn onder het voorgaande reglement worden de waarborgen uiteraard nog terugbetaald bij inlevering.

De toegangskaarten voor bewoners en handelaars worden voor een termijn van onbepaalde duur afgeleverd waardoor er weinig of geen controle is op het al dan niet naleven van het retributiereglement. De overschakeling van badges naar mobile keys maakt misbruik weliswaar moeilijker. Zo kan een mobile key niet doorgegeven worden in tegenstelling tot een badge. Wel zal een mobile key gedeactiveerd moeten worden als iemand niet langer woonachtig is binnen de voetgangerszone van het Binnenhof. De dienst Planning & Mobiliteit stelt daarom voor om voortaan een jaarlijkse controle te laten uitvoeren op de domicilie van de houders van een toegangskaart en mobile key door de dienst Burgerzaken.

De dienst Planning & Mobiliteit vraagt de gemeenteraad om het nieuwe retributiereglement goed te keuren.

Juridische grond

Het gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen;

Het decreet van 28 april 1993 en latere wijzigingen;

Het Koninklijk Besluit (KB) van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie en het wegverkeer en latere wijzigingen;

Het Ministerieel Besluit (MB) van 11 oktober 1976 dat de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens vastlegt en latere wijzigingen;

De aanvullende politieverordening inzake de invoering van een voetgangerszone op het Binnenhof, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 10 februari 2011;

Het gemeentelijk retributiereglement op de uitreiking van een doorgangskaart en een badge in de voetgangerszone ‘Binnenhof’ van 31 maart 2014;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

de toegang tot de voetgangerszone ‘Binnenhof’ voor bestuurders van motorvoertuigen te regelen doormiddel van het gebruik van een doorgangskaart en een mobile key. 

De doorgangskaart, die door de gemachtigde van de burgemeester wordt uitgereikt, moet zichtbaar aan de binnenkant van de voorruit van het voertuig aangebracht worden. De mobile key maakt de bediening van de verzinkbare palen mogelijk. De gemachtigde van de burgemeester werkt bij de dienst Wonen & Ondernemen;

Artikel 2

volgende bestuurders toe te laten tot de voetgangerszone ‘Binnenhof’ mits gebruik van een doorgangskaart en een mobile key:

  1. de bestuurders van motorvoertuigen die moeten laden en/of lossen van maandag tot en met vrijdag, van 06.00 tot 10.00 uur;
  2. te allen tijde, de bestuurders, die in de voetgangerszone wonen en die geen garage hebben in de voetgangerszone maar wel over een motorvoertuig beschikken, wanneer deze bestuurders niet langer stilstaan met hun voertuig dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken;
  3. te allen tijde, de bestuurders van motorvoertuigen, die niet in de voetgangerszone wonen, wanneer deze bestuurders niet langer stilstaan dan nodig om bewoners, die geen motorvoertuig bezitten, laten in- of uit te stappen of zaken te laden en/of te lossen;

Artikel 3

volgende bestuurders toe te laten tot de voetgangerszone ‘Binnenhof’ mits gebruik van een doorgangskaart en een mobile key. Deze bestuurders dienen tevens in het bezit te zijn van een ‘Toelating voor het tijdelijk plaatsen van signalisatie op de openbare weg en/of voor de tijdelijke inname van het openbaar domein’, afgeleverd door de gemachtigde van de burgemeester:

  1. in geval van absolute noodzaak, de bestuurders van motorvoertuigen bij de uitvoering van een werk op privaat domein met inname van het openbaar domein;
  2. in geval van absolute noodzaak, de bestuurders van motorvoertuigen bij de uitvoering van een werk op het openbaar domein;
  3. in geval van absolute noodzaak, de bestuurders van motorvoertuigen bij de uitvoering van een werk op het openbaar domein in opdracht van het gemeentebestuur;
  4. in geval van absolute noodzaak,  de bestuurders van de motorvoertuigen die moeten laden of lossen in een andere periode of op een ander tijdstip dan voorzien is in artikel 2a;

Artikel 4

volgende bestuurders vrij te stellen van het gebruik van een doorgangskaart, zij hebben slechts toegang wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt:

  1. de bestuurders van prioritaire motorvoertuigen, zoals bedoeld in artikel 37 van de wegcode;
  2. de bestuurders van gemeentelijke motorvoertuigen voor toezicht en controle;
  3. de bestuurders van de voertuigen die gebruikt worden in het kader van de uitoefening van een medisch beroep of thuisverzorging;

Artikel 5

aan bestuurders van motorvoertuigen of slepen waarvan de lengte, lading inbegrepen, groter is dan 12 meter geen doorgangskaarten en mobile keys toe te kennen;

Artikel 6

een doorgangskaart, conform bijlage A, en een mobile key voor de voetgangerszone ‘Binnenhof’ toe te kennen aan de bestuurders vermeld in artikel 2 en 3. De doorgangskaart en mobile key worden afgeleverd en geregistreerd tijdens de openingsuren van het gemeentehuis Markt door de dienst Wonen & Ondernemen;

Artikel 7

volgende informatie op de doorgangskaart te vermelden:

  1. de naam van de aanvrager/bewoner/uitvoerder;
  2. het kenteken en het adres,  indien de doorgangskaart wordt afgeleverd aan een bewoner;
  3. de geldigheidsduur (de uren en de periode);

Artikel 8

de doorgangskaart te laten inleveren en de mobile key te laten deactiveren binnen de 8 dagen bij de dienst Wonen & Ondernemen:

  1. bij adreswijziging;
  2. bij overlijden van de houder;
  3. bij verval van de geldigheidsduur van de doorgangskaart;
  4. wanneer het kenteken van het voertuig, vermeld op de doorgangskaart, teruggezonden wordt naar D.I.V.;

Artikel 9

bij misbruik van de doorgangskaart of mobile key de doorgangskaart en mobile key in te laten trekken door de gemachtigde van de burgemeester.

Een bezwaarschrift kan ingediend worden bij het college van burgemeester en schepenen binnen de 8 dagen na de intrekking van de doorgangskaart en badge;

Artikel 10

een retributie van € 13,50 te heffen op de uitreiking van een doorgangskaart en registratie van een mobile key ongeacht de termijn van geldigheid van de doorgangskaart en mobile key.

Indien bestuurders dit reglement niet naleven en een interventie van de gemachtigde van de burgemeester noodzakelijk is, wordt een extra retributie geheven van € 67,50;

Artikel 11

de bestuurders vermeld in artikels 2, 3c en 4 vrij te stellen van het betalen van een retributie op de toekenning van een doorgangskaart en een mobile key;

Artikel 12

een jaarlijkse controle van de domicilie te laten uitvoeren bij de personen waaraan een doorgangskaart en mobile key is toegekend door de dienst Burgerzaken. Indien een adreswijziging niet blijkt doorgegeven te zijn wordt beroep gedaan op artikel 9 voor het intrekken van de doorgangskaart en deactiveren van de mobile key. Verder wordt artikel 10 aangewend met betrekking tot het heffen van een retributie omwille van het niet naleven van dit reglement;

Artikel 13

het nieuwe retributiereglement in te laten gaan op 15 december 2025. Het gemeentelijk retributiereglement op de uitreiking van een doorgangskaart en een badge in de voetgangerszone ‘Binnenhof’ van 31 maart 2014 wordt vanaf dan opgeheven.