Terug
Gepubliceerd op 23/10/2025

2025_GR_00283 - Retributiereglement werken voor derden - Vaststelling

Gemeenteraad
ma 20/10/2025 - 20:00 Raadzaal Tessenderlo
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Aykut Cukur, raadslid; Bieke Nobels, voorzitter; Tim Lodts, raadslid; Debbie De Bruyn, raadslid; Dieter Keuten, raadslid; Stefanie Engelen, raadslid; Stefan Govaerts, schepen; Eric Verboven, raadslid; Ronny Carmans, schepen; Robert Vandezande, raadslid; Guido Steurs, schepen; Paula Van Sweevelt, raadslid; Patrick Bosmans, schepen; Hilde Aegten, schepen; Nancy Sanen, schepen; Isabelle Kortleven, raadslid; Marc Heselmans, burgemeester; Jonas De Bie, raadslid; Jozef Van Aelst, raadslid; Karolien Eens, schepen; Katleen Brusseleers, raadslid; Lode Pollet, raadslid; Linda Vervaeren, raadslid; Kurt Vermeyen, schepen; Lander Vander Meer, schepen; Liesbeth Godecharle, raadslid; Lander Pernet, raadslid; Hugo Bertels, raadslid; Tom Thijsmans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Willy Wilms, raadslid; Kurt Segers, raadslid; Liesbet Geyskens, raadslid

Secretaris

Tom Thijsmans, algemeen directeur
2025_GR_00283 - Retributiereglement werken voor derden - Vaststelling 2025_GR_00283 - Retributiereglement werken voor derden - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

Het is billijk dat er een vergoeding aangerekend wordt aan de aanvrager van dienstverlening of aan diegene die de oorzaak is van de noodzakelijke inzet van personeel en materieel.

In het retributiereglement 'werken voor derden' worden de werken van verschillende gemeentelijke uitvoeringsdiensten samengevoegd.


Het reglement werd reeds goedgekeurd op de gemeenteraad van 16 december 2024. 

Er wordt in het voorliggende reglement een toevoeging gedaan aan artikel 2: 

De retributie is verschuldigd door de aanvrager van de dienstverlening, door diegene die de oorzaak is van de noodzakelijke inzet van personeel en materieel (o.a. voor het opruimen van sluikstorten) en door diegene die onnodig de wachtdienst van lokaal bestuur Tessenderlo-Ham heeft opgeroepen om ter plaatse te komen

Juridische grond

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

De GAS-Codex politieverordening van 25 juni 2018;

Besluit

Er heeft geen stemming plaatsgevonden.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

een retributie te heffen op de levering van werken en diensten ten laste van derden, uitgevoerd door personeel van de gemeente en/of met gebruik van gemeentelijk materieel;

Artikel 2

de retributie is verschuldigd door de aanvrager van de dienstverlening of door diegene die de oorzaak is van de noodzakelijke inzet van personeel en materieel (o.a. ook voor het opruimen van sluikstorten) en door diegene die onnodig de wachtdienst van lokaal bestuur Tessenderlo-Ham heeft opgeroepen om ter plaatse te komen;

Artikel 3

de retributie als volgt vast te stellen per uur:

Personeelskost

• medewerker D1-D3: € 46,50
• medewerker D4-D5: € 52,50
• medewerker C1-C3: € 49,50
• medewerker C4-C5: € 63,00
• medewerker B1-B3: € 60,00
• medewerker B4-B5: € 69,00
• medewerker A1-A3: € 79,50

Materiaalkost
• bestelwagen: € 25,00
• vrachtwagen: € 70,00
• borstelwagen: € 90,00
• tractor: € 70,00
• wegenschaaf: € 60,00
• bandenkraan: € 60,00
• minigraver / zitmaaier / kniklader / motocultuur: € 45,00
• ander materiaal: € 30,00

Administratieve kost: € 12,50 (vaste kost);

Artikel 4

tijdens de avond en nacht, op zaterdag en op zon- en feestdagen deze bedragen te verhogen met respectievelijk 25%, 50% en 100%.

Indien de retributie het ophalen van sluikstort betreft, wordt de retributie verhoogd met de kostprijs van de afgifte van het afval op het recyclagepark;

Artikel 5

de duur van de per uur getarifeerde prestaties gelijk te stellen aan de tijd die verlopen is tussen het uur van vertrek vanaf de gemeentelijke werkplaats en het uur van terugkeer op deze plaats. Iedere prestatie wordt minimum voor een uur aangerekend;

Artikel 6

de bedragen, vermeld in dit reglement, te koppelen aan de evolutie van de consumptieprijsindex en overeen te stemmen met de index van april 2025 (basisjaar 2013 = 100).

De bedragen worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan de consumptieprijsindex van de maand november die aan de aanpassing voorafgaat volgens de formule: geïndexeerd tarief = basistarief x nieuwe index / basisindex, waarbij

- het basistarief het tarief is zoals vastgesteld in onderhavig reglement
- de basisindex de index van de maand april 2025 is en
- de nieuwe index de index is van de maand november van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de aanpassing plaatsvindt.

De bedragen na de indexering zullen afgerond worden naar de hogere euro.

De eerste indexatie zal plaatsvinden op 1 januari 2027;

Artikel 7

de retributie moet betaald worden via overschrijving binnen 30 dagen na toezending van de factuur, die wordt opgesteld na levering van de prestaties;

Artikel 8

het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van dit besluit;

Artikel 9

het nieuwe reglement van toepassing te laten gaan vanaf 01 januari 2026.