Terug
Gepubliceerd op 02/10/2025

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 25/08/2025 - 20:15 Raadzaal Tessenderlo

Samenstelling

Aanwezig

Aykut Cukur, raadslid; Bieke Nobels, voorzitter; Tim Lodts, raadslid; Debbie De Bruyn, raadslid; Dieter Keuten, raadslid; Stefanie Engelen, raadslid; Stefan Govaerts, schepen; Robert Vandezande, raadslid; Guido Steurs, schepen; Paula Van Sweevelt, raadslid; Patrick Bosmans, schepen; Hilde Aegten, schepen; Nancy Sanen, schepen; Marc Heselmans, burgemeester; Jonas De Bie, raadslid; Jozef Van Aelst, raadslid; Karolien Eens, schepen; Katleen Brusseleers, raadslid; Lode Pollet, raadslid; Linda Vervaeren, raadslid; Kurt Vermeyen, schepen; Lander Pernet, raadslid; Lander Vander Meer, schepen; Liesbeth Godecharle, raadslid; Hugo Bertels, raadslid; Tom Thijsmans, algemeen directeur

Afwezig

Willy Wilms, raadslid

Verontschuldigd

Eric Verboven, raadslid; Ronny Carmans, schepen; Isabelle Kortleven, raadslid; Kurt Segers, raadslid; Liesbet Geyskens, raadslid

Secretaris

Tom Thijsmans, algemeen directeur

Agendapunten

1.

2025_RMW_00069 - Verslag - vorige zitting raad voor maatschappelijk welzijn - Goedkeuring

Goedgekeurd
1.

2025_RMW_00069 - Verslag - vorige zitting raad voor maatschappelijk welzijn - Goedkeuring

2025_RMW_00069 - Verslag - vorige zitting raad voor maatschappelijk welzijn - Goedkeuring
2.

2025_RMW_00032 - Deontologische code voor mandatarissen - Goedkeuring

Goedgekeurd
2.

2025_RMW_00032 - Deontologische code voor mandatarissen - Goedkeuring

2025_RMW_00032 - Deontologische code voor mandatarissen - Goedkeuring
3.

2025_RMW_00063 - Toetreding raamovereenkomsten C-SMART (Cipal) ICT-Infrastructuur en Backoffice Software oplossingen - Goedkeuring

Goedgekeurd
3.

2025_RMW_00063 - Toetreding raamovereenkomsten C-SMART (Cipal) ICT-Infrastructuur en Backoffice Software oplossingen - Goedkeuring

2025_RMW_00063 - Toetreding raamovereenkomsten C-SMART (Cipal) ICT-Infrastructuur en Backoffice Software oplossingen - Goedkeuring
4.

2025_RMW_00061 - Toetreding raamovereenkomst C-SMART(Cipal) standaardsoftware en bijhorende diensten - Goedkeuring

Goedgekeurd
4.

2025_RMW_00061 - Toetreding raamovereenkomst C-SMART(Cipal) standaardsoftware en bijhorende diensten - Goedkeuring

2025_RMW_00061 - Toetreding raamovereenkomst C-SMART(Cipal) standaardsoftware en bijhorende diensten - Goedkeuring
5.

2025_RMW_00065 - Raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van het personeel - Goedkeuring

Goedgekeurd
5.

2025_RMW_00065 - Raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van het personeel - Goedkeuring

2025_RMW_00065 - Raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van het personeel - Goedkeuring
6.

2025_RMW_00064 - Aanstelling van de gemeente Tessenderlo-Ham als aankoopcentrale voor bepaalde gezamelijke overheidsopdrachten - Goedkeuring

Goedgekeurd
6.

2025_RMW_00064 - Aanstelling van de gemeente Tessenderlo-Ham als aankoopcentrale voor bepaalde gezamelijke overheidsopdrachten - Goedkeuring

2025_RMW_00064 - Aanstelling van de gemeente Tessenderlo-Ham als aankoopcentrale voor bepaalde gezamelijke overheidsopdrachten - Goedkeuring
7.

2025_RMW_00066 - Reglement bevoegdheidsverklaring - borgstelling - onderhoudsplicht - Goedkeuring

Goedgekeurd

Notulen

Toelichting door schepen Sanen. 

Samenstelling

Aanwezig
Aykut Cukur, raadslid; Bieke Nobels, voorzitter; Tim Lodts, raadslid; Debbie De Bruyn, raadslid; Dieter Keuten, raadslid; Stefanie Engelen, raadslid; Stefan Govaerts, schepen; Robert Vandezande, raadslid; Guido Steurs, schepen; Paula Van Sweevelt, raadslid; Patrick Bosmans, schepen; Hilde Aegten, schepen; Nancy Sanen, schepen; Marc Heselmans, burgemeester; Jonas De Bie, raadslid; Jozef Van Aelst, raadslid; Karolien Eens, schepen; Katleen Brusseleers, raadslid; Lode Pollet, raadslid; Linda Vervaeren, raadslid; Kurt Vermeyen, schepen; Lander Pernet, raadslid; Lander Vander Meer, schepen; Liesbeth Godecharle, raadslid; Hugo Bertels, raadslid; Tom Thijsmans, algemeen directeur
Afwezig
Willy Wilms, raadslid
Verontschuldigd
Eric Verboven, raadslid; Ronny Carmans, schepen; Isabelle Kortleven, raadslid; Kurt Segers, raadslid; Liesbet Geyskens, raadslid
Secretaris
Tom Thijsmans, algemeen directeur
7.

2025_RMW_00066 - Reglement bevoegdheidsverklaring - borgstelling - onderhoudsplicht - Goedkeuring

2025_RMW_00066 - Reglement bevoegdheidsverklaring - borgstelling - onderhoudsplicht - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Wanneer een persoon wordt opgenomen in een woonzorgcentrum, kan het centrum een borgstelling vragen om zekerheid te krijgen dat de verblijfskosten betaald worden. Als niemand van de familie een dergelijke borgstelling wil of kan tekenen, kan het woonzorgcentrum het OCMW van de gemeente waar de bewoner ingeschreven stond op het moment van de opname, om een betalingsverbintenis vragen.

Het OCMW zal eerst onderzoeken of ze bevoegd zijn en eventueel een bevoegdheidsverklaring afgeven. De inschrijving in het woonzorgcentrum kan dan worden afgerond. Indien er tijdens de opname een tekort blijkt te zijn voor de betaling van de facturen, zal er een sociaal en financieel onderzoek worden gestart. De bewoner zal eerst eigen middelen moeten gebruiken om de kosten te betalen. Indien er kinderen zijn, wordt de onderhoudsplicht onderzocht.

Wanneer uit het onderzoek blijkt dat de bewoner onvoldoende middelen heeft en er geen andere onderhoudsplichtigen kunnen tussenkomen, is het OCMW wettelijk verplicht om tussen te komen. Dit betekent dat het OCMW in dat geval geen beleidsmatige keuzevrijheid heeft, maar moet optreden conform de geldende regelgeving.

Als het OCMW akkoord gaat met de borgstelling, staat het OCMW garant voor de betaling van de verblijfskosten in het woonzorgcentrum,  de medische kosten en een wettelijk vastgelegd bedrag aan maandelijks zakgeld voor de bewoner. In bijlage kan de volledige procedure nagelezen worden.

Het Vast bureau gaf in zitting van 22 juli 2025 een positief advies aan de Raad Voor Maatschappelijk Welzijn om de procedure inzake bevoegdheidsverklaring, borgstelling en onderhoudsplicht goed te keuren.

Juridische grond

Artikel 2, §1, van de wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn 

Organieke wet van 8 juli 1976

KB van 9 mei 1984 (onderhoudsplicht)

KB van 25 april 2004 (zakgeld)

Familiale solidariteit

Burgerlijk Wetboek

Besluit

De Raad voor maatschappelijk welzijn keurt eenparig het volgende besluit goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

naar aanleiding van het positief advies van het vast bureau op 22 juli 2025 de procedure inzake bevoegdheidsverklaring, borgstelling en onderhoudsplicht goed te keuren.

8.

2025_RMW_00067 - Reglement palliatieve premie thuiszorg - Goedkeuring

Goedgekeurd

Notulen

Toelichting door schepen Sanen.

In staande zitting stelt schepen Sanen voor om reglement vanaf 1 oktober 2025 te laten ingaan. 

Raadslid Vervaeren vraagt om terug te gaan naar de startdatum van de fusie. 

Schepen Sanen stelt dat eerst de gemeenteraad het reglement moet goedkeuren, startdatum 1 oktober 2025 is realistisch. 

Raadslid Engelen vraagt een overzicht van alle reglementen om de discussie ruimer te bekijken. 

Schepen Sanen stelt dat hier hard aan gewerkt wordt maar dat elk reglement sowieso afzonderlijk moet worden behandeld. 

Burgemeester Heselmans stelt dat hij momenteel geen overzicht kan bieden, dit moet stap voor stap verlopen. 

Raadslid engelen vraagt hoe de bekendmaking zal gebeuren. 

Schepen Sanen verduidelijkt. 

Raadslid Keuten verwijst naar voormalig raadslid VB in Ham die herhaaldelijk vraagde naar een overzicht. 

Burgemeester Heselmans stelt dat de vraag anders werd geformuleerd zodat dit genuanceerd dient te worden. 



Samenstelling

Aanwezig
Aykut Cukur, raadslid; Bieke Nobels, voorzitter; Tim Lodts, raadslid; Debbie De Bruyn, raadslid; Dieter Keuten, raadslid; Stefanie Engelen, raadslid; Stefan Govaerts, schepen; Robert Vandezande, raadslid; Guido Steurs, schepen; Paula Van Sweevelt, raadslid; Patrick Bosmans, schepen; Hilde Aegten, schepen; Nancy Sanen, schepen; Marc Heselmans, burgemeester; Jonas De Bie, raadslid; Jozef Van Aelst, raadslid; Karolien Eens, schepen; Katleen Brusseleers, raadslid; Lode Pollet, raadslid; Linda Vervaeren, raadslid; Kurt Vermeyen, schepen; Lander Pernet, raadslid; Lander Vander Meer, schepen; Liesbeth Godecharle, raadslid; Hugo Bertels, raadslid; Tom Thijsmans, algemeen directeur
Afwezig
Willy Wilms, raadslid
Verontschuldigd
Eric Verboven, raadslid; Ronny Carmans, schepen; Isabelle Kortleven, raadslid; Kurt Segers, raadslid; Liesbet Geyskens, raadslid
Secretaris
Tom Thijsmans, algemeen directeur
8.

2025_RMW_00067 - Reglement palliatieve premie thuiszorg - Goedkeuring

2025_RMW_00067 - Reglement palliatieve premie thuiszorg - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In onze gemeente zijn er veel hulpbehoevenden die ervoor kiezen hun laatste levensfase thuis door te brengen, omringd door hun dierbaren en in een vertrouwde omgeving. Deze keuze draagt bij aan hun welzijn en biedt hen een gevoel van rust en waardigheid. Echter, de financiële lasten die gepaard gaan met thuiszorg kunnen enorm zijn en vormen vaak een grote uitdaging voor de betrokken families. In Vlaanderen bestaat er een palliatief forfait voor mensen die thuis palliatieve zorg ontvangen dit kan worden aangevraagd via de mutualiteit. 

Palliatieve thuiszorgpatiënten van Tessenderlo konden bij de sociale dienst een eenmalige premie van € 250,00 aanvragen. Hiervoor moeten zij een verklaring van de mutualiteit voorleggen, waaruit blijkt dat zij een forfaitaire tegemoetkoming voor palliatieve thuiszorg via het RIZIV hebben ontvangen.

Een palliatieve premie bied een verlichting voor deze gezinnen. Het stelt hen in staat om de noodzakelijke zorg en ondersteuning te ontvangen zonder zich zorgen te hoeven maken over de financiële druk. Dit is niet alleen een kwestie van financiële steun, maar ook van menselijkheid en medeleven. Door deze premie te verstrekken, tonen we als gemeenschap dat we zorg dragen voor onze meest kwetsbare leden en hun families in een tijd van grote emotionele en fysieke belasting.

Daarnaast kan een palliatieve premie bijdragen aan het verminderen van de druk op ziekenhuizen en andere zorginstellingen. Door mensen de mogelijkheid te geven om thuis verzorgd te worden, kunnen we de capaciteit van onze zorgsystemen beter benutten en ervoor zorgen dat ziekenhuisbedden beschikbaar blijven voor degenen die ze het meest nodig hebben.

De sociale dienst stelt voor om de bestaande inhoud van het reglement van Tessenderlo te behouden en uit te breiden, zodat ook de inwoners van Ham van deze premie kunnen genieten.

Het Vast bureau gaf in zitting van 22 juli 2025 een positief advies aan de Raad Voor Maatschappelijk Welzijn om de procedure inzake palliatieve premie thuiszorg goed te keuren.

Besluit

Het agendapunt wordt aangenomen met 22 stemmen voor ( cd&v Tessenderlo-Ham: Aegten H., Bertels H., Bosmans P., De Bruyn D., Govaerts S., Heselmans M., Lodts T., Sanen N., Van Aelst J., Van Sweevelt P., Vooruit: Brusseleers K., Cukur A., Eens K., Nobels B., Pollet L., Steurs G., Vermeyen K., N-VA: Vander Meer L., VLAAMS BELANG: Godecharle L., Keuten D., Pernet L., Vervaeren L.) en 3 onthoudingen (Open Vld: De Bie J., Engelen S., Vandezande R.).

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

naar aanleiding van het positief advies van het vast bureau op 22 juli 2025 de procedure inzake palliatieve premie thuiszorg goed te keuren.

9.

2025_RMW_00062 - Reglement Mobitwin Centrale Tessenderlo-Ham - Goedkeuring

Goedgekeurd

Notulen

Toelichting door schepen Sanen.

Samenstelling

Aanwezig
Aykut Cukur, raadslid; Bieke Nobels, voorzitter; Tim Lodts, raadslid; Debbie De Bruyn, raadslid; Dieter Keuten, raadslid; Stefanie Engelen, raadslid; Stefan Govaerts, schepen; Robert Vandezande, raadslid; Guido Steurs, schepen; Paula Van Sweevelt, raadslid; Patrick Bosmans, schepen; Hilde Aegten, schepen; Nancy Sanen, schepen; Marc Heselmans, burgemeester; Jonas De Bie, raadslid; Jozef Van Aelst, raadslid; Karolien Eens, schepen; Katleen Brusseleers, raadslid; Lode Pollet, raadslid; Linda Vervaeren, raadslid; Kurt Vermeyen, schepen; Lander Pernet, raadslid; Lander Vander Meer, schepen; Liesbeth Godecharle, raadslid; Hugo Bertels, raadslid; Tom Thijsmans, algemeen directeur
Afwezig
Willy Wilms, raadslid
Verontschuldigd
Eric Verboven, raadslid; Ronny Carmans, schepen; Isabelle Kortleven, raadslid; Kurt Segers, raadslid; Liesbet Geyskens, raadslid
Secretaris
Tom Thijsmans, algemeen directeur
9.

2025_RMW_00062 - Reglement Mobitwin Centrale Tessenderlo-Ham - Goedkeuring

2025_RMW_00062 - Reglement Mobitwin Centrale Tessenderlo-Ham - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het kader van de fusie tussen de gemeenten Ham en Tessenderlo is het van belang om de dienstverlening binnen de nieuwe, eengemaakte gemeente te stroomlijnen en op elkaar af te stemmen. Beide Mobitwin centrales hadden immers ieder hun eigen reglement, geënt op het reglement van de vzw Mpact maar ieder met hun eigen accenten.

Om zowel de huidige  leden en vrijwilligers duidelijkheid te bieden over de regels en afspraken van de Mobitwin Centrale als een duidelijk kader te vormen voor toekomstige leden en vrijwilligers, werd een nieuw reglement opgesteld.

Het reglement van Mobitwin Centrale van de gemeente Tessenderlo-Ham beschrijft onder andere de voorwaarden en procedure voor lidmaatschap, de manier waarop ritten aangevraagd, geannuleerd en betaald moeten worden, de criteria voor vrijwilligers en de gedragsregels voor zowel gebruikers als vrijwilligers.

Op 8 juli 2025 besloot het Vast Bureau om het voorgestelde reglement van de Mobitwin Centrale Tessenderlo-Ham ter goedkeuring voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Besluit

De Raad voor maatschappelijk welzijn keurt eenparig het volgende besluit goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

het reglement van de Mobitwin Centrale Tessenderlo-Ham goed te keuren;

10.

2025_RMW_00058 - Jaarverslag 2024 dienstencentrum De Roerdomp en jaarverslag 2024 voor de Groep van Assistentiewoningen ‘De Roerdomp’ en de serviceflats "De Waterjuffer" - Kennisneming

Kennis genomen
10.

2025_RMW_00058 - Jaarverslag 2024 dienstencentrum De Roerdomp en jaarverslag 2024 voor de Groep van Assistentiewoningen ‘De Roerdomp’ en de serviceflats "De Waterjuffer" - Kennisneming

2025_RMW_00058 - Jaarverslag 2024 dienstencentrum De Roerdomp en jaarverslag 2024 voor de Groep van Assistentiewoningen ‘De Roerdomp’ en de serviceflats "De Waterjuffer" - Kennisneming
11.

2025_RMW_00059 - Jaarverslag 2024 dienstencentrum "Den Heuvel" - Kennisneming

Kennis genomen
11.

2025_RMW_00059 - Jaarverslag 2024 dienstencentrum "Den Heuvel" - Kennisneming

2025_RMW_00059 - Jaarverslag 2024 dienstencentrum "Den Heuvel" - Kennisneming
12.

2025_RMW_00060 - Jaarverslag 2024 dienst gezinszorg en kwaliteitsplanning - Kennisneming

Kennis genomen
12.

2025_RMW_00060 - Jaarverslag 2024 dienst gezinszorg en kwaliteitsplanning - Kennisneming

2025_RMW_00060 - Jaarverslag 2024 dienst gezinszorg en kwaliteitsplanning - Kennisneming