Terug
Gepubliceerd op 23/12/2025

2025_GR_00403 - Gemeentebelasting: belasting op de huis-aan-huisbedeling van niet-geadresseerd drukwerk - aanslagjaren 2026 t.e.m. 2031 - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 16/12/2025 - 20:00 Raadzaal Tessenderlo
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Belastingreglement, type Kohierbelasting. Dit reglement treedt in werking op 01/01/2026 en eindigt op 31/12/2031
  • Relevante MAR code: 73422 - Reclameborden
  • Bijkomende aanslagvoet: Nee

Samenstelling

Aanwezig

Aykut Cukur, raadslid; Bieke Nobels, voorzitter; Tim Lodts, raadslid; Dieter Keuten, raadslid; Stefanie Engelen, raadslid; Stefan Govaerts, schepen; Eric Verboven, raadslid; Ronny Carmans, schepen; Robert Vandezande, raadslid; Guido Steurs, schepen; Paula Van Sweevelt, raadslid; Patrick Bosmans, schepen; Hilde Aegten, schepen; Nancy Sanen, schepen; Isabelle Kortleven, raadslid; Marc Heselmans, burgemeester; Karolien Eens, schepen; Katleen Brusseleers, raadslid; Lode Pollet, raadslid; Linda Vervaeren, raadslid; Kurt Vermeyen, schepen; Lander Vander Meer, schepen; Liesbeth Godecharle, raadslid; Hugo Bertels, raadslid; Julien Gielen, raadslid; Patrick Raeymaekers, Raadslid; Tom Thijsmans, algemeen directeur

Afwezig

Lander Pernet, raadslid

Verontschuldigd

Jonas De Bie, raadslid; Jozef Van Aelst, raadslid; Kurt Segers, raadslid; Liesbet Geyskens, raadslid

Secretaris

Tom Thijsmans, algemeen directeur
2025_GR_00403 - Gemeentebelasting: belasting op de huis-aan-huisbedeling van niet-geadresseerd drukwerk - aanslagjaren 2026 t.e.m. 2031 - Goedkeuring 2025_GR_00403 - Gemeentebelasting: belasting op de huis-aan-huisbedeling van niet-geadresseerd drukwerk - aanslagjaren 2026 t.e.m. 2031 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De gemeente wenst de afvalberg te verminderen. De papierfractie maakt momenteel een groot deel uit van de afvalberg. Om deze fractie gevoelig te verminderen voert de gemeente een belasting in op de verspreiding van niet-geadresseerd drukwerk. De verspreiders van dit drukwerk en gelijkgestelde producten zullen een belasting betalen op basis van het formaat en het aantal verspreide exemplaren.
Het doel is om deze verspreiders bewuster te maken en te doen nadenken over de hoeveelheid van reclamedrukwerk dat ze verdelen en over alternatieve manieren om de reclameboodschap over te brengen, en om zo de hoeveelheid afval te verminderen. Dit komt ten goede aan de inwoners van de gemeente en haar werknemers, omdat er minder afval opgehaald, afgevoerd en verwerkt moet worden.
Reclamedrukwerken en daarmee gelijkgestelde producten worden, vaak ongelezen, bij het op te halen papier gedeponeerd, wat leidt tot een verhoging van de papierophalingskosten. De meerkost van deze arbeidsintensieve papierophaling dient ten laste gelegd te worden van de uitgevers en de verspreiders van de reclame.
Het opleggen van een belasting op de verspreiding van drukwerk recupereert een deel van de kosten.
Bovendien creëert een belasting een ontradend effect op het uitgeven van dergelijk drukwerk, waardoor het volume van de afvalberg en de ophaal- en verwerkingskost worden verminderd.
De tarieven in het nieuwe reglement zijn gelijk aan de tarieven van het huidige belastingreglement op de verspreiding van niet-geadresseerd drukwerk dat momenteel van kracht is in beide gemeenten. Het reglement wordt uitgebreid met een indexatieformule.

Juridische grond

De Grondwet, artikelen 41, 162 en 170, §4.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald de artikelen 2, 40, 41, 252, 286 tot en met 287 en 326 tot en met 335.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 over de gemeentefiscaliteit.
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA).
De financiële toestand van de gemeente.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 een gemeentebelasting vast te stellen op de huis-aan- huisbedeling van niet-geadresseerd drukwerk overeenkomstig de volgende bepalingen;

Artikel 2

volgende begripsomschrijving te definiëren:

De belasting wordt gevestigd op de huis-aan-huisbedeling van publiciteitsbladen en –kaarten met handelskarakter, alsook van catalogi en kranten die publiciteit bevatten met een handelskarakter en erop gericht zijn een potentieel cliënteel ertoe te bewegen gebruik te maken van de diensten en/of de producten van de adverteerder. De verordening bedoelt uitsluitend het drukwerk dat niet voorzien is van een adres (of met de vermelding “aan de bewoner van dit huis”) en de bedeling die kosteloos is voor de bestemmeling;

Artikel 3

de belasting verschuldigd te maken door de verantwoordelijke uitgever. Wanneer de verantwoordelijke uitgever niet gekend is, is de belasting in afnemende volgorde verschuldigd door de genieter wiens naam, logo of embleem het niet-geadresseerde drukwerk of gelijkgesteld product draagt, de opdrachtgever van de verdeler of de verdeler zelf.
Indien de verantwoordelijke uitgever in het buitenland is gevestigd, is de belasting verschuldigd door de Belgische vestiging van de verantwoordelijke uitgever. Wanneer er geen Belgische vestiging is, is de belasting in afnemende volgorde verschuldigd door de genieter wiens naam, logo of embleem het niet-geadresseerde drukwerk of gelijkgesteld product draagt, de opdrachtgever van de verdeler of de verdeler zelf;

Artikel 4

de belasting per verspreid exemplaar vast te stellen op € 0,01 indien de totale oppervlakte niet groter is dan 1.250 cm².
Als de totale oppervlakte groter is dan 1.250 cm² dan bedraagt de belasting € 0,02 per verspreid exemplaar.
Het al dan niet volledig bedrukt zijn van een bladzijde geeft geen aanleiding tot een vermindering van de belasting;

Artikel 5

het tarief van de belasting jaarlijks te indexeren op basis van de consumptieprijsindex volgens volgende formule:
Tarief aanslagjaar X= (tarief aanslagjaar 2026 x index november jaar X-1) / basisindex november 2025
waarbij X staat voor het betreffende aanslagjaar vanaf 2027.

Het geïndexeerde bedrag van de retributie wordt afgerond als volgt:
- bedragen die eindigen op 1, 2, 3 of 4 tienden van één eurocent worden afgerond naar het lagere veelvoud van 1 eurocent.
- bedragen die eindigen op 5, 6, 7, 8 of 9 tienden van één eurocent worden afgerond naar het hogere veelvoud van 1 eurocent;

Artikel 6

de belasting verschuldigd te maken telkens als er een huis-aan-huisverspreiding van reclamedrukwerk plaatsvindt. Een specimen van het reclamedrukwerk zal als basis dienen voor de berekening van de aanslag. Het verschuldigde bedrag wordt bekomen door vermenigvuldiging van het eenheidstarief met het aantal brievenbussen niet voorzien van een tekst die reclame weert. Voor de totaliteit van het verspreide reclamedrukwerk kan rekening gehouden worden met het aantal brievenbussen in één of meerdere gehuchten of in gans de gemeente. Wanneer in één brievenbus van een bepaald gehucht reclame gevonden wordt, wordt het ganse gehucht geacht bedeeld te zijn;

Artikel 7

van de belasting vrij te stellen:
- publiciteitsbladen bedeeld door openbare diensten en onderwijsinstellingen;
- publiciteitsbladen van sociale, caritatieve, culturele of sportieve aard waaruit de uitgever zelf geen
commercieel voordeel kan halen;

Artikel 8

ter vereffening van de belasting maandelijks een rekening te verzenden aan de belastingschuldigen. Deze rekening vermeldt in welke week of weken de bedeling van het reclamedrukwerk heeft plaatsgevonden. Deze rekening is contant betaalbaar.
Wanneer de belasting niet betaald wordt, kan de verschuldigde som ingekohierd worden;

Artikel 9

de kohieren na wanbetaling door het college van burgemeester en schepenen te laten vaststellen en
uitvoerbaar te laten verklaren ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar;

Artikel 10

bij laattijdige betaling de regels toe te passen betreffende de nalatigheidintresten inzake rijksinkomstenbelastingen, overeenkomstig artikel 11 van het decreet van 30 mei 2008;

Artikel 11

bij weigering om mee te werken aan een fiscale controle of weigering om boeken of bescheiden voor te leggen, een administratieve boete van 250,00 euro op te leggen;

Artikel 12

de mogelijkheid te geven bezwaren tegen deze belasting in te dienen bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn.
De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op datum van de bezorgde rekening.
De hoorzitting moet niet meer verplicht voor elk bezwaar worden georganiseerd, maar enkel indien de belastingschuldige (of zijn vertegenwoordiger) er uitdrukkelijk om gevraagd heeft bij het indienen van zijn bezwaar;

Artikel 13

de gemeente een beknopte samenvatting van het belastingreglement te laten toevoegen als bijlage bij het aanslagbiljet;

Artikel 14

het belastingreglement bekend te maken, overeenkomstig artikel 286§1,1° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, op de webtoepassing van de gemeente, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd en de toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking;

Artikel 15

het belastingreglement in werking te laten treden op 01 januari 2026.