Terug
Gepubliceerd op 23/12/2025

2025_GR_00401 - Gemeentebelasting: belasting op aanplakborden - aanslagjaren 2026 t.e.m. 2031 - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 16/12/2025 - 20:00 Raadzaal Tessenderlo
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Belastingreglement, type Kohierbelasting. Dit reglement treedt in werking op 01/01/2026 en eindigt op 31/12/2031
  • Relevante MAR code: 73422 - Reclameborden
  • Bijkomende aanslagvoet: Nee

Samenstelling

Aanwezig

Aykut Cukur, raadslid; Bieke Nobels, voorzitter; Tim Lodts, raadslid; Dieter Keuten, raadslid; Stefanie Engelen, raadslid; Stefan Govaerts, schepen; Eric Verboven, raadslid; Ronny Carmans, schepen; Robert Vandezande, raadslid; Guido Steurs, schepen; Paula Van Sweevelt, raadslid; Patrick Bosmans, schepen; Hilde Aegten, schepen; Nancy Sanen, schepen; Isabelle Kortleven, raadslid; Marc Heselmans, burgemeester; Karolien Eens, schepen; Katleen Brusseleers, raadslid; Lode Pollet, raadslid; Linda Vervaeren, raadslid; Kurt Vermeyen, schepen; Lander Vander Meer, schepen; Liesbeth Godecharle, raadslid; Hugo Bertels, raadslid; Julien Gielen, raadslid; Patrick Raeymaekers, Raadslid; Tom Thijsmans, algemeen directeur

Afwezig

Lander Pernet, raadslid

Verontschuldigd

Jonas De Bie, raadslid; Jozef Van Aelst, raadslid; Kurt Segers, raadslid; Liesbet Geyskens, raadslid

Secretaris

Tom Thijsmans, algemeen directeur
2025_GR_00401 - Gemeentebelasting: belasting op aanplakborden - aanslagjaren 2026 t.e.m. 2031 - Goedkeuring 2025_GR_00401 - Gemeentebelasting: belasting op aanplakborden - aanslagjaren 2026 t.e.m. 2031 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De veelvuldige plaatsing van aanplakborden heeft een storend effect en biedt een onesthetisch uitzicht in het straatbeeld.
De financiële toestand van de gemeente.

Juridische grond

De Grondwet, artikelen 41, 162 en 170, §4.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald de artikelen 2, 40, 41, 252, 286 tot en met 287 en 326 tot en met 335.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 over de gemeentefiscaliteit.

Besluit

Het agendapunt wordt aangenomen met 24 stemmen voor (cd&v Tessenderlo-Ham: Aegten H., Bertels H., Bosmans P., Govaerts S., Heselmans M., Lodts T., Raeymaekers P., Sanen N., Van Sweevelt P., Verboven E., Vooruit: Brusseleers K., Cukur A., Eens K., Gielen J., Nobels B., Pollet L., Steurs G., Vermeyen K., N-VA: Carmans R., Kortleven I., Vander Meer L., VLAAMS BELANG: Godecharle L., Keuten D., Vervaeren L.) en 2 stemmen tegen (Open Vld: Engelen S., Vandezande R.).

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 een gemeentebelasting vast te stellen op de aanplakborden geplaatst op het grondgebied van de gemeente Tessenderlo-Ham langs de openbare weg of op een plaats zichtbaar van op de openbare weg, ongeacht het feit of ze al dan niet reglementair geplaatst zijn. Ook verplaatsbare aanplakborden vallen onder dit reglement.
Onder de aanplakborden wordt verstaan elke constructie in onverschillig welk materiaal, geplaatst langs de openbare weg of op een plaats in open lucht die zichtbaar is vanaf de openbare weg, waarop reclame wordt aangebracht door aanplakking, vasthechting, schildering of door elk ander middel. Worden gelijkgesteld met genoemde borden: de muren of gedeelten van muren en de omheiningen die gehuurd of gebruikt worden om er reclame op aan te brengen. Voor de muren waarop reclame wordt aangebracht, moet de bedekte totale oppervlakte beschouwd worden als één reclamebord, ook indien er verschillende reclames op voorkomen;

Artikel 2

het tarief van de belasting als volgt vast te stellen:
De belasting wordt bepaald per aanplakbord en zij wordt vastgesteld op 26,00 euro per m² of gedeelte van één m².
Voor de berekening van de belasting dient de publicitair nuttige oppervlakte, d.w.z. de oppervlakte die voor aanplakking kan worden gebruikt, in aanmerking genomen te worden, vermeerderd van de omlijsting.
Voor de muren is alleen dat gedeelte van de muur belastbaar dat werkelijk voor reclame wordt gebruikt;

Artikel 3

het tarief van de belasting jaarlijks te indexeren op basis van de consumptieprijsindex volgens volgende formule:
Tarief aanslagjaar X= (tarief aanslagjaar 2026 x index november jaar X-1) / basisindex november 2025
waarbij X staat voor het betreffende aanslagjaar vanaf 2027.

Het geïndexeerde bedrag van de belasting wordt afgerond als volgt:
- bedragen die eindigen op 1, 2, 3 of 4 eurocent worden afgerond naar het lagere veelvoud van 10 cent.
- bedragen die eindigen op 5, 6, 7, 8 of 9 eurocenten worden afgerond naar het hogere veelvoud van 10 cent;

Artikel 4

de belasting verschuldigd te maken door de natuurlijke of rechtspersoon die het recht heeft gebruik te maken van het aanplakbord en, in bijkomende orde, als de gebruiker onbekend is, de eigenaar van de grond of van de muur waarop het aanplakbord zich bevindt;

Artikel 5

de belasting verschuldigd te maken voor het hele jaar, ongeacht het tijdstip in de loop van het jaar waarop het bord wordt geplaatst, in gebruik wordt genomen of wordt weggenomen, met uitzondering van hetgeen bepaald wordt in artikel 5 c van dit reglement.
De verwijdering, ook ambtshalve, van het aanplakbord tijdens het aanslagjaar geeft geen recht op terugbetaling van de belasting;

Artikel 6

van deze belasting vrij te stellen:
a. de aanplakborden, dienstig voor het maken van reclame voor de handelszaak, die geplaatst zijn op terreinen die behoren bij het handelshuis en er rechtstreeks toegang toe geven;
b. de aanplakborden die de private parking van een zaak aangeven onder de dubbele voorwaarde dat:
    1. de parking gelegen is op een perceel aangrenzend aan het perceel waarop de zaak gevestigd is. Als aangrenzend worden eveneens beschouwd: twee percelen die door een weg gescheiden zijn;
    2. het bord een maximum oppervlakte heeft van 2 m², de letter "P" of het woord "Parking" inbegrepen;
c. de aanplakborden, die opgericht worden na 1 december van het jaar waarop de belasting staat;
d. de aanplakborden geplaatst door openbare besturen of openbare diensten voor zover geen winst beoogd wordt;
e. de aanplakborden die enkel en alleen gebruikt worden tijdens de wettelijke verkiezingen;
f. de aanplakborden die enkel en alleen gebruikt worden voor notariële aankondigingen;
g. de aanplakborden, alhoewel zichtbaar van op de openbare weg, geplaatst op sportterreinen en gericht naar de plaats van de sportbeoefening;

Artikel 7

de kohieren vast te stellen en uitvoerbaar te verklaren ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar door het college van burgemeester en schepenen;

Artikel 8

een aangifteplicht in te voeren:
In hoofde van de belastingplichtige, overeenkomstig artikel 3 van dit belastingreglement, is er een aangifteverplichting.
De belastingplichtige dient de toestand op te geven per 1 januari van het aanslagjaar.
Aan de belastingplichtigen worden de nodige aangifteformulieren verzonden. Zij zijn ertoe gehouden de belastbare aanplakborden aan te geven voor 31 december van het aanslagjaar.
Het aangifteformulier moet de aanplakborden nauwkeurig lokaliseren door opgave van het adres.
De belastingplichtige die, na inzameling van de aangiften door het gemeentebestuur, belastingplichtig wordt of die het oorspronkelijk opgegeven aantal belastingobjecten vermeerdert of de oppervlakte van deze objecten vergroot, is verplicht uit eigen beweging hiervan binnen de 30 dagen aangifte te doen bij het gemeentebestuur. Deze bepaling geldt eveneens voor verplaatsbare aanplakborden.
De belastingplichtige die geen aangifteformulier zou ontvangen hebben, is verplicht er één aan te vragen voor 1 december van het aanslagjaar;

Artikel 9

de belastingplichtige die zijn aanplakbord(en) verkoopt of overdraagt te verplichten dit binnen de veertien dagen mede te delen aan de financieel directeur. In dit geval mag de voor het lopende jaar betaalde belasting overgedragen worden op naam van de persoon die het nieuw beschikkingsrecht heeft over het aanplakbord;

Artikel 10

een ambtshalve inkohiering in te voeren:
Bij gebrek aan aangifte, of in geval van onjuiste, onvolledige, onnauwkeurige of laattijdige aangifte vanwege de belastingplichtige, kan de belasting ambtshalve ingekohierd worden.
Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve inkohiering van belastingaanslag, betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van 30 kalenderdagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van die kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
De belasting mag niet worden gevestigd voor die termijn verstreken is, behoudens als de rechten van de provinciale of gemeentelijke thesaurie in gevaar verkeren ingevolge een andere oorzaak dan het verstrijken van de aanslagtermijnen.
De ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag kan slechts geldig worden ingekohierd gedurende een periode van 3 jaar volgend op 1 januari van het aanslagjaar.
Deze termijn wordt met 2 jaar verlengd bij overtreding van de belastingverordening met het oogmerk te bedriegen of met de bedoeling schade te berokkenen. De ambtshalve ingekohierde belasting kan verhoogd worden met 25 % bij een eerste inbreuk, met 50% bij een tweede inbreuk, met 75% bij de derde inbreuk en met 100% bij alle volgende inbreuken.
Deze verhoging wordt ingekohierd;

Artikel 11

de overtredingen op dit reglement vast te laten stellen door beëdigde ambtenaren, die aangesteld worden door het college van burgemeester en schepenen. De door hen opgestelde processen-verbaal hebben bewijskracht tot bewijs van het tegendeel;

Artikel 12

de belasting te laten betalen binnen de twee maanden na toezending van het aanslagbiljet;

Artikel 13

bij laattijdige betaling de regels toe te passen betreffende de nalatigheidintresten inzake rijksinkomstenbelastingen, overeenkomstig artikel 11 van het decreet van 30 mei 2008;

Artikel 14

bij weigering om mee te werken aan een fiscale controle of weigering om boeken of bescheiden voor te leggen een administratieve boete van 250,00 euro op te leggen;

Artikel 15

de mogelijkheid te geven bezwaren tegen deze belasting in te dienen bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde kalenderdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet. De hoorzitting moet niet meer verplicht voor elk bezwaar worden georganiseerd, maar enkel indien de belastingschuldige (of zijn vertegenwoordiger) er uitdrukkelijk om gevraagd heeft bij het indienen van zijn bezwaar;

Artikel 16

de gemeente een beknopte samenvatting van het belastingreglement toe te laten voegen als bijlage bij het aanslagbiljet;

Artikel 17

het belastingreglement bekend te maken, overeenkomstig artikel 286§1,1° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, op de webtoepassing van de gemeente, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd en de toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking;

Artikel 18

het belastingreglement in werking te laten treden op 01 januari 2026.