Terug
Gepubliceerd op 24/12/2025

2025_GR_00386 - Retributiereglement inzake de toegang tot de voetgangerszone Binnenhof - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 16/12/2025 - 20:00 Raadzaal Tessenderlo
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Aykut Cukur, raadslid; Bieke Nobels, voorzitter; Tim Lodts, raadslid; Dieter Keuten, raadslid; Stefanie Engelen, raadslid; Stefan Govaerts, schepen; Eric Verboven, raadslid; Ronny Carmans, schepen; Robert Vandezande, raadslid; Guido Steurs, schepen; Paula Van Sweevelt, raadslid; Patrick Bosmans, schepen; Hilde Aegten, schepen; Nancy Sanen, schepen; Isabelle Kortleven, raadslid; Marc Heselmans, burgemeester; Karolien Eens, schepen; Katleen Brusseleers, raadslid; Lode Pollet, raadslid; Linda Vervaeren, raadslid; Kurt Vermeyen, schepen; Lander Vander Meer, schepen; Liesbeth Godecharle, raadslid; Lander Pernet, raadslid; Hugo Bertels, raadslid; Julien Gielen, raadslid; Patrick Raeymaekers, Raadslid; Tom Thijsmans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jonas De Bie, raadslid; Jozef Van Aelst, raadslid; Kurt Segers, raadslid; Liesbet Geyskens, raadslid

Secretaris

Tom Thijsmans, algemeen directeur
2025_GR_00386 - Retributiereglement inzake de toegang tot de voetgangerszone Binnenhof - Goedkeuring 2025_GR_00386 - Retributiereglement inzake de toegang tot de voetgangerszone Binnenhof - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het retributiereglement inzake de toegang tot de voetgangerszone Binnenhof werd goedgekeurd op de raad van 24 november 2025. 

Het voorliggende reglement werd aangevuld met een indexatieformule. 

Juridische grond

Het gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen;

Het decreet van 28 april 1993 en latere wijzigingen;

Het Koninklijk Besluit (KB) van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie en het wegverkeer en latere wijzigingen;

Het Ministerieel Besluit (MB) van 11 oktober 1976 dat de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens vastlegt en latere wijzigingen;

De aanvullende politieverordening inzake de invoering van een voetgangerszone op het Binnenhof, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 10 februari 2011;

Het gemeentelijk retributiereglement op de uitreiking van een doorgangskaart en een badge in de voetgangerszone ‘Binnenhof’ van 31 maart 2014;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

de toegang tot de voetgangerszone ‘Binnenhof’ voor bestuurders van motorvoertuigen te regelen door middel van het gebruik van een doorgangskaart en een mobile key. 

De doorgangskaart, die door de gemachtigde van de burgemeester wordt uitgereikt, moet zichtbaar aan de binnenkant van de voorruit van het voertuig aangebracht worden. De mobile key maakt de bediening van de verzinkbare palen mogelijk. De gemachtigde van de burgemeester werkt bij de dienst Wonen & Ondernemen;

Artikel 2

volgende bestuurders toe te laten tot de voetgangerszone ‘Binnenhof’ mits gebruik van een doorgangskaart en een mobile key:

  1. de bestuurders van motorvoertuigen die moeten laden en/of lossen van maandag tot en met vrijdag, van 06.00 tot 10.00 uur;
  2. te allen tijde, de bestuurders, die in de voetgangerszone wonen en die geen garage hebben in de voetgangerszone maar wel over een motorvoertuig beschikken, wanneer deze bestuurders niet langer stilstaan met hun voertuig dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken;
  3. te allen tijde, de bestuurders van motorvoertuigen, die niet in de voetgangerszone wonen, wanneer deze bestuurders niet langer stilstaan dan nodig om bewoners, die geen motorvoertuig bezitten, laten in- of uit te stappen of zaken te laden en/of te lossen;

Artikel 3

volgende bestuurders toe te laten tot de voetgangerszone ‘Binnenhof’ mits gebruik van een doorgangskaart en een mobile key. Deze bestuurders dienen tevens in het bezit te zijn van een ‘Toelating voor het tijdelijk plaatsen van signalisatie op de openbare weg en/of voor de tijdelijke inname van het openbaar domein’, afgeleverd door de gemachtigde van de burgemeester:

  1. in geval van absolute noodzaak, de bestuurders van motorvoertuigen bij de uitvoering van een werk op privaat domein met inname van het openbaar domein;
  2. in geval van absolute noodzaak, de bestuurders van motorvoertuigen bij de uitvoering van een werk op het openbaar domein;
  3. in geval van absolute noodzaak, de bestuurders van motorvoertuigen bij de uitvoering van een werk op het openbaar domein in opdracht van het gemeentebestuur;
  4. in geval van absolute noodzaak,  de bestuurders van de motorvoertuigen die moeten laden of lossen in een andere periode of op een ander tijdstip dan voorzien is in artikel 2a;

Artikel 4

volgende bestuurders vrij te stellen van het gebruik van een doorgangskaart, zij hebben slechts toegang wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt:

  1. de bestuurders van prioritaire motorvoertuigen, zoals bedoeld in artikel 37 van de wegcode;
  2. de bestuurders van gemeentelijke motorvoertuigen voor toezicht en controle;
  3. de bestuurders van de voertuigen die gebruikt worden in het kader van de uitoefening van een medisch beroep of thuisverzorging;

Artikel 5

aan bestuurders van motorvoertuigen of slepen waarvan de lengte, lading inbegrepen, groter is dan 12 meter geen doorgangskaarten en mobile keys toe te kennen;

Artikel 6

een doorgangskaart, conform bijlage A, en een mobile key voor de voetgangerszone ‘Binnenhof’ toe te kennen aan de bestuurders vermeld in artikel 2 en 3. De doorgangskaart en mobile key worden afgeleverd en geregistreerd tijdens de openingsuren van het gemeentehuis Markt door de dienst Wonen & Ondernemen;

Artikel 7

volgende informatie op de doorgangskaart te vermelden:

  1. de naam van de aanvrager/bewoner/uitvoerder;
  2. het kenteken en het adres,  indien de doorgangskaart wordt afgeleverd aan een bewoner;
  3. de geldigheidsduur (de uren en de periode);

Artikel 8

de doorgangskaart te laten inleveren en de mobile key te laten deactiveren binnen de 8 dagen bij de dienst Wonen & Ondernemen:

  1. bij adreswijziging;
  2. bij overlijden van de houder;
  3. bij verval van de geldigheidsduur van de doorgangskaart;
  4. wanneer het kenteken van het voertuig, vermeld op de doorgangskaart, teruggezonden wordt naar D.I.V.;

Artikel 9

bij misbruik van de doorgangskaart of mobile key de doorgangskaart en mobile key in te laten trekken door de gemachtigde van de burgemeester.

Een bezwaarschrift kan ingediend worden bij het college van burgemeester en schepenen binnen de 8 dagen na de intrekking van de doorgangskaart en badge;

Artikel 10

een retributie van € 13,50 te heffen op de uitreiking van een doorgangskaart en registratie van een mobile key ongeacht de termijn van geldigheid van de doorgangskaart en mobile key.

Indien bestuurders dit reglement niet naleven en een interventie van de gemachtigde van de burgemeester noodzakelijk is, wordt een extra retributie geheven van € 67,50;

Artikel 11

de retributie wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de consumptieprijsindex volgens volgende formule:

tarief jaar X= (tarief jaar 2026 x index november jaar X-1) / basisindex november 2025
 waarbij X staat voor het betreffende jaar vanaf 2027.

Het geïndexeerde bedrag van de retributie wordt afgerond als volgt:
- bedragen die eindigen op 1, 2, 3 of 4 eurocent worden afgerond naar het lagere veelvoud van 10 cent.
- bedragen die eindigen op 5, 6, 7, 8 of 9 eurocenten worden afgerond naar het hogere veelvoud van 10 cent;

Artikel 12

de bestuurders vermeld in artikels 2, 3c en 4 vrij te stellen van het betalen van een retributie op de toekenning van een doorgangskaart en een mobile key;

Artikel 13

een jaarlijkse controle van de domicilie te laten uitvoeren bij de personen waaraan een doorgangskaart en mobile key is toegekend door de dienst Burgerzaken. Indien een adreswijziging niet blijkt doorgegeven te zijn wordt beroep gedaan op artikel 9 voor het intrekken van de doorgangskaart en deactiveren van de mobile key. Verder wordt artikel 10 aangewend met betrekking tot het heffen van een retributie omwille van het niet naleven van dit reglement;

Artikel 14

het nieuwe retributiereglement in te laten gaan op 1 januari 2026. Het gemeentelijk retributiereglement inzake de toegang tot de voetgangerszone ‘Binnenhof’ van 24 november 2025 wordt vanaf dan opgeheven.