Terug
Gepubliceerd op 24/12/2025

2025_GR_00359 - Retributie op afgifte administratieve stukken afdeling Burgerzaken & Onthaal - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 16/12/2025 - 20:00 Raadzaal Tessenderlo
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Aykut Cukur, raadslid; Bieke Nobels, voorzitter; Tim Lodts, raadslid; Dieter Keuten, raadslid; Stefanie Engelen, raadslid; Stefan Govaerts, schepen; Eric Verboven, raadslid; Ronny Carmans, schepen; Robert Vandezande, raadslid; Guido Steurs, schepen; Paula Van Sweevelt, raadslid; Patrick Bosmans, schepen; Hilde Aegten, schepen; Nancy Sanen, schepen; Isabelle Kortleven, raadslid; Marc Heselmans, burgemeester; Karolien Eens, schepen; Katleen Brusseleers, raadslid; Lode Pollet, raadslid; Linda Vervaeren, raadslid; Kurt Vermeyen, schepen; Lander Vander Meer, schepen; Liesbeth Godecharle, raadslid; Hugo Bertels, raadslid; Julien Gielen, raadslid; Patrick Raeymaekers, Raadslid; Tom Thijsmans, algemeen directeur

Afwezig

Lander Pernet, raadslid

Verontschuldigd

Jonas De Bie, raadslid; Jozef Van Aelst, raadslid; Kurt Segers, raadslid; Liesbet Geyskens, raadslid

Secretaris

Tom Thijsmans, algemeen directeur
2025_GR_00359 - Retributie op afgifte administratieve stukken afdeling Burgerzaken & Onthaal - Goedkeuring 2025_GR_00359 - Retributie op afgifte administratieve stukken afdeling Burgerzaken & Onthaal - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Er wordt een retributie geheven op de afgifte van administratieve stukken. De tarieven worden vastgesteld in een retributiereglement.

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een eerste aflevering, een duplicaat, een levering met spoed en een levering met superspoed.

De bedragen worden afgerond volgens de afrondingsregels.

De financiƫle toestand van de gemeente.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen; 

Artikel 173 van de Grondwet; 

Het Koninklijk Besluit van 25 maart 2003 dat ertoe strekt uitvoering te geven aan de wet van 25 maart 2003 tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen en van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten, en latere wijzigingen;

De wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing;

De omzendbrief van 11 juli 2018 (Publicatie B.S. 18/07/2018) betreffende de wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing, waar bij de bevoegdheid inzake verandering van voornamen wordt overgedragen aan de ambtenaren van de burgerlijke stand en de voorwaarden en de procedure ervan worden geregeld;

Het Ministerieel Besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en latere wijzigingen;

Besluit

Het agendapunt wordt aangenomen met 21 stemmen voor (cd&v Tessenderlo-Ham: Aegten H., Bertels H., Bosmans P., Govaerts S., Heselmans M., Lodts T., Raeymaekers P., Sanen N., Van Sweevelt P., Verboven E., Vooruit: Brusseleers K., Cukur A., Eens K., Gielen J., Nobels B., Pollet L., Steurs G., Vermeyen K., N-VA: Carmans R., Kortleven I., Vander Meer L.) en 5 onthoudingen (Open Vld: Engelen S., Vandezande R., VLAAMS BELANG: Godecharle L., Keuten D., Vervaeren L.).
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

vanaf 01 januari 2026 een retributie te heffen op de afgifte van allerlei administratieve stukken.

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke personen of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd;

Artikel 2

de tarieven voor de afgifte vast te stellen als volgt:

EID en Kids ID voor Belgen

    ≥12 jarigen (eID): eerste aflevering: aanmaakkosten + € 4,00 gemeenteretributie

    ≥12 jarigen (eID): duplicaat bij verlies, beschadiging of diefstal: aanmaakkosten + € 6,00 gemeenteretributie

    ≤12 jarigen (Kids-ID): eerste aflevering: aanmaakkosten + € 4,00 gemeenteretributie

    ≤12 jarigen (Kids-ID): duplicaat bij verlies, beschadiging of diefstal: aanmaakkosten+ € 6,00 gemeenteretributie

 

Vreemdelingen-verblijfskaarten

    ≥12 jarigen EU, EU+,F, F+,N, M (eVK): eerste aflevering: aanmaakkosten + € 4,00 gemeenteretributie

    ≥12 jarigen EU, EU+,F, F+,N, M (eVK): duplicaat bij verlies, beschadiging of diefstal: aanmaakkosten + € 6,00 gemeenteretributie

    ≥12 jarigen A, B, H, K, L, I, J (eVK): eerste aflevering: aanmaakkosten + € 4,00 gemeenteretributie

    ≥12 jarigen A, B, H, K, L, I, J (eVK): duplicaat bij verlies, beschadiging of diefstal: aanmaakkosten + € 6,00 gemeenteretributie

    ≤12 jarigen EU, EU+,F, F+, M (Kids-ID): eerste aflevering: aanmaakkosten + € 4,00 gemeenteretributie

    ≤12 jarigen EU, EU+,F, F+, M (Kids-ID): duplicaat bij verlies, beschadiging of diefstal: aanmaakkosten+ € 6,00 gemeenteretributie

    ≤12 jarigen A, B, K, L (Kids-ID): eerste aflevering: aanmaakkosten + € 4,00 gemeenteretributie

    ≤12 jarigen A, B, K, L (Kids-ID): duplicaat bij verlies, beschadiging of diefstal: aanmaakkosten+ € 6,00 gemeenteretributie

 

Spoedprocedures voor eID en Kids ID voor Belgen en eVK en Kids ID voor vreemdelingen

    eID en Kids ID met levering gemeente: kostprijs + € 12,00 gemeenteretributie

    eID en Kids ID met levering FOD BiZa Brussel: kostprijs + € 12,00 gemeenteretributie

    eVK  en Kids-ID met levering gemeente: kostprijs + € 12,00 gemeenteretributie

 

Internationale paspoorten (reispassen)

    <18 jaar Belg: aanmaakkosten + € 0,00 zegelrechten + € 10,00 gemeenteretributie

    >18 jaar Belg: aanmaakkosten + € 30,00 zegelrechten + € 10,00 gemeenteretributie

    <18 jaar vluchteling/vreemdeling/staatloze: aanmaakkosten + € 0,00 zegelrechten + € 10,00 gemeenteretributie

    >18 jaar vluchteling/vreemdeling/staatloze: aanmaakkosten + € 20,00 zegelrechten + € 10,00 gemeenteretributie

 

Spoedprocedure reispassen

Levering gemeente

    <18 jaar: aanmaak- en verwerkingskosten + € 0,00 zegelrechten + € 15,00 gemeenteretributie

    >18 jaar: aanmaak- en verwerkingskosten + € 30,00 zegelrechten + € 15,00 gemeenteretributie

    <18 jaar vluchteling/vreemdeling/staatloze: aanmaakkosten + € 0,00 zegelrechten + € 15,00 gemeenteretributie

    >18 jaar vluchteling/vreemdeling/staatloze: aanmaakkosten + € 20,00 zegelrechten + € 15,00 gemeenteretributie

 Levering Brussel - aanvraag gemeente

    <18 jaar: aanmaak- en verwerkingskosten + € 0,00 zegelrechten + € 15,00 gemeenteretributie

    >18 jaar: aanmaak- en verwerkingskosten + € 30,00 zegelrechten + € 15,00 gemeenteretributie

    <18 jaar vluchteling/vreemdeling/staatloze: aanmaakkosten + € 0,00 zegelrechten + € 15,00 gemeenteretributie

    >18 jaar vluchteling/vreemdeling/staatloze: aanmaakkosten + € 20,00 zegelrechten + € 15,00 gemeenteretributie

 Levering Brussel - aanvraag Brussel

    <18 jaar: aanmaak- en verwerkingskosten + € 0,00 zegelrechten + € 15,00 gemeenteretributie

    >18 jaar: aanmaak- en verwerkingskosten + € 30,00 zegelrechten + € 15,00 gemeenteretributie

    <18 jaar vluchteling/vreemdeling/staatloze: aanmaakkosten + € 0,00 zegelrechten + € 15,00 gemeenteretributie

    >18 jaar vluchteling/vreemdeling/staatloze: aanmaakkosten + € 20,00 zegelrechten + € 15,00 gemeenteretributie

 

Rijbewijzen

    Rijbewijs in bankkaartmodel: aanmaakkosten + € 5,00 gemeenteretributie

    Voorlopig rijbewijs in bankkaartmodel: aanmaakkosten + € 7,00 gemeenteretributie

    Internationaal rijbewijs: aanmaakkosten + € 5,00 gemeenteretributie


Huwelijk

    Trouwboekje: € 25,00

    Huwelijk week: € 50,00

    Huwelijk weekend: € 75,00


Voornaamswijziging

    Dossier: € 200,00

    Transgender: 10% van het dossiertarief


Genealogische opzoekingen

    € 25,00 per begonnen uur


Beëindiging wettelijke samenwoning

    Betekening binnen België: € 450,00

    Betekening buiten België: € 900,00

Artikel 3

de retributie wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de consumptieprijsindex volgens volgende formule:
Tarief aanslagjaar X= (tarief aanslagjaar 2026 x index november jaar X-1) / basisindex november 2025
waarbij X staat voor het betreffende aanslagjaar vanaf 2027.

Het geïndexeerde bedrag van de retributie wordt afgerond als volgt:
- bedragen die eindigen op 1, 2, 3 of 4 eurocent worden afgerond naar het lagere veelvoud van 10 cent.
- bedragen die eindigen op 5, 6, 7, 8 of 9 eurocenten worden afgerond naar het hogere veelvoud van 10 cent;

Artikel 4

de retributie contant betaalbaar te stellen op het ogenblik van de aanvraag van het administratieve stuk.

Artikel 5

dit besluit bekend te maken overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het Decreet over het Lokaal Bestuur;

de toezichthoudende overheid zal op de hoogte gebracht worden van de bekendmaking van het reglement overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het Lokaal Bestuur;

dit reglement treedt in werking op 1 januari 2026.