Terug
Gepubliceerd op 24/12/2025

2025_GR_00357 - Retributie op afgifte administratieve stukken sector Ruimte - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 16/12/2025 - 20:00 Raadzaal Tessenderlo
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Aykut Cukur, raadslid; Bieke Nobels, voorzitter; Tim Lodts, raadslid; Dieter Keuten, raadslid; Stefanie Engelen, raadslid; Stefan Govaerts, schepen; Eric Verboven, raadslid; Ronny Carmans, schepen; Robert Vandezande, raadslid; Guido Steurs, schepen; Paula Van Sweevelt, raadslid; Patrick Bosmans, schepen; Hilde Aegten, schepen; Nancy Sanen, schepen; Isabelle Kortleven, raadslid; Marc Heselmans, burgemeester; Karolien Eens, schepen; Katleen Brusseleers, raadslid; Lode Pollet, raadslid; Linda Vervaeren, raadslid; Kurt Vermeyen, schepen; Lander Vander Meer, schepen; Liesbeth Godecharle, raadslid; Hugo Bertels, raadslid; Julien Gielen, raadslid; Patrick Raeymaekers, Raadslid; Tom Thijsmans, algemeen directeur

Afwezig

Lander Pernet, raadslid

Verontschuldigd

Jonas De Bie, raadslid; Jozef Van Aelst, raadslid; Kurt Segers, raadslid; Liesbet Geyskens, raadslid

Secretaris

Tom Thijsmans, algemeen directeur
2025_GR_00357 - Retributie op afgifte administratieve stukken sector Ruimte - Goedkeuring 2025_GR_00357 - Retributie op afgifte administratieve stukken sector Ruimte - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Er wordt een retributie geheven op de afgifte van administratieve stukken.

De tarieven worden vastgesteld in een retributiereglement.

De financiƫle toestand van de gemeente.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen. 

Besluit

Het agendapunt wordt aangenomen met 23 stemmen voor (cd&v Tessenderlo-Ham: Aegten H., Bertels H., Bosmans P., Govaerts S., Heselmans M., Lodts T., Raeymaekers P., Sanen N., Van Sweevelt P., Verboven E., Vooruit: Brusseleers K., Cukur A., Eens K., Gielen J., Nobels B., Pollet L., Steurs G., Vermeyen K., N-VA: Carmans R., Kortleven I., Vander Meer L., Open Vld: Engelen S., Vandezande R.) en 3 onthoudingen (VLAAMS BELANG: Godecharle L., Keuten D., Vervaeren L.).

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

vanaf 01 januari 2026  een retributie te heffen op de afgifte van allerlei administratieve stukken.

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke personen of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd;

Artikel 2

de tarieven voor de afgifte als volgt vast te stellen:

- voor een dossierkost: € 20,00
- voor de kost opstart omgevingsonderzoek: € 30,00
- per aangetekend schrijven: € 10,00
- voor advies INTER: € 150,00
- per goedgekeurd lot: € 30,00
- per bijkomende wooneenheid/lot: € 30,00
- voor het digitaliseren van een analoog ingediend dossier: € 20,00
- voor een stedenbouwkundig attest: € 25,00
- voor een planologisch attest: € 100,00
- voor een socio-economische vergunning: € 100,00
- voor een opname in het vergunningsregister: de dossierkost
- voor het uitvoeren van conformiteitsonderzoek op verzoek (geen retributie op afleveren attest):
        - zelfstandige woning € 70,00
        - niet-zelfstandige woning (gebouw) € 90,00
        - niet-zelfstandige woning (per kamer) € 15,00
- voor publicatiekosten: deze worden één op één doorgerekend;

Artikel 3

vrij te stellen van deze retributie:
- aanvragen en meldingen van gemeentebesturen, AGB's, OCMW's en verenigingen lid van een gemeentelijke adviesraad
- aanvragen en meldingen van overheidsinstanties, intercommunales waarin de gemeente participeert, sociale huisvestingsmaatschappijen en instellingen met het oog op sociale tewerkstelling, met uitzondering van de kosten voor het organiseren van het openbaar onderzoek en de publicatiekosten voor het openbaar onderzoek

- meldingen van overname en naamswijzigingen;

Artikel 4

de retributie contant betaalbaar te stellen op het ogenblik van de aanvraag van het administratieve stuk.