Er wordt een retributie geheven op de afgifte van administratieve stukken.
De tarieven worden vastgesteld in een retributiereglement.
De financiƫle toestand van de gemeente.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het agendapunt wordt aangenomen met 23 stemmen voor (cd&v Tessenderlo-Ham: Aegten H., Bertels H., Bosmans P., Govaerts S., Heselmans M., Lodts T., Raeymaekers P., Sanen N., Van Sweevelt P., Verboven E., Vooruit: Brusseleers K., Cukur A., Eens K., Gielen J., Nobels B., Pollet L., Steurs G., Vermeyen K., N-VA: Carmans R., Kortleven I., Vander Meer L., Open Vld: Engelen S., Vandezande R.) en 3 onthoudingen (VLAAMS BELANG: Godecharle L., Keuten D., Vervaeren L.).
vanaf 01 januari 2026 een retributie te heffen op de afgifte van allerlei administratieve stukken.
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke personen of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd;
de tarieven voor de afgifte als volgt vast te stellen:
- voor een dossierkost: € 20,00
- voor de kost opstart omgevingsonderzoek: € 30,00
- per aangetekend schrijven: € 10,00
- voor advies INTER: € 150,00
- per goedgekeurd lot: € 30,00
- per bijkomende wooneenheid/lot: € 30,00
- voor het digitaliseren van een analoog ingediend dossier: € 20,00
- voor een stedenbouwkundig attest: € 25,00
- voor een planologisch attest: € 100,00
- voor een socio-economische vergunning: € 100,00
- voor een opname in het vergunningsregister: de dossierkost
- voor het uitvoeren van conformiteitsonderzoek op verzoek (geen retributie op afleveren attest):
- zelfstandige woning € 70,00
- niet-zelfstandige woning (gebouw) € 90,00
- niet-zelfstandige woning (per kamer) € 15,00
- voor publicatiekosten: deze worden één op één doorgerekend;
- meldingen van overname en naamswijzigingen;
de retributie contant betaalbaar te stellen op het ogenblik van de aanvraag van het administratieve stuk.