De dienst Wonen en Ondernemen krijgt op regelmatige basis aanvragen voor de plaatsing van een wegwijzer. De wegwijzers zijn bedoeld om klanten/bezoekers te helpen bij het vinden van een verening, bedrijf, dienst, handel- of horecazaak. Omdat deze wegwijzers naast openbare wegen worden geplaatst, moeten ze voldoen aan het K.B. van 1 december 1975 houdende reglement op de politie van het wegverkeer en aan het M.B. van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Afhankelijk van de openbare weg waarlangs de wegwijzer moet worden geplaatst, wordt de aanvraag ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen of het Agentschap wegen en verkeer. Het Agentschap wegen en verkeer zal na goedkeuring zelf instaan voor de aankoop en plaatsing van de goedgekeurde wegwijzer(s). Op die manier is men zeker dat de wegwijzer(s) en de plaatsing voldoen aan de wettelijk bepaalde voorwaarden.
In het verleden is noch voor de gemeente Ham noch voor de gemeente Tessenderlo een duidelijke werkwijze uitgewerkt om met de aankoop en plaatsing van een dergelijke wegwijzer om te gaan.
De dienst Planning en Mobiliteit stelt voor dat de gemeente Tessenderlo-Ham de goedgekeurde wegwijzer(s) zelf aankoopt en plaatst. Hiervoor moet een factuur bezorgd worden aan de aanvrager.
De dienst Planning en Mobiliteit stelt in samenspraak met de dienst Onderhoud voor om de wegwijzer, het uurtarief, het gebruik van de bestelwagen, een administratiekost en een meerkost van 30 procent voor de eventuele steun die bij nieuwe opstellingen moet geplaatst worden aan te rekenen aan de aanvrager. De kostprijs van een wegwijzer is afhankelijk van de bevraging van de markt of wordt bij aanwezigheid van een raamcontract gelijkgesteld aan de prijs opgenomen in het raamcontract. Het uurtarief, het tarief voor het gebruik van de bestelwagen en de administratiekost zijn vastgelegd in het retributiereglement werken voor derden. Er wordt maximaal één uur aangerekend ongeacht de duur van de werken.
De berekening van de kostprijs voor bijvoorbeeld de plaatsing van een wegwijzer type F37 (1200x150) voor de bewegwijzering van een restaurant ziet er dan uit als volgt:
'prijs wegwijzer type F37 raamcontract' + 'uurtarief medewerker D1-D3' + 'tarief gebruik bestelwagen' + 'administratiekost' x 1,3 = € 27,67 + € 46,50 + € 25,00 + € 12,50 x 1,3 = € 145,17
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het retributiereglement op de plaatsing van wegwijzers goed te keuren.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het decreet van 28 april 1993 en latere wijzigingen;
Het Koninklijk Besluit (KB) van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie en het wegverkeer en latere wijzigingen;
Het Ministerieel Besluit (MB) van 11 oktober 1976 dat de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens vastlegt en latere wijzigingen;
met ingang van 1 januari 2026, voor onbepaalde duur, ten voordele van gemeente Tessenderlo-Ham, een retributie te vestigen op het plaatsen van permanente wegwijzers. Met wegwijzers wordt bewegwijzering voor derden bedoeld, meer bepaald voor alleenstaande bedrijven (bedrijven met poortnummer komen niet in aanmerking), verenigingen, recreatie- en toeristische bestemmingen, horeca en overnachtingsmogelijkheden oftewel wegwijzers van het type F34, F35 en F37 die voldoen aan het K.B. van 1 december 1975 houdende het reglement op de politie van het wegverkeer en aan het M.B. van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
de wegwijzer, het uurtarief van een medewerker, het gebruik van de bestelwagen, een administratiekost en een meerkost van 30 procent voor de eventuele steun die bij nieuwe opstellingen moet geplaatst worden aan te rekenen aan de aanvrager. De kostprijs van een wegwijzer is afhankelijk van de bevraging van de markt of wordt bij aanwezigheid van een raamcontract gelijkgesteld aan de prijs opgenomen in het raamcontract. Het uurtarief, het tarief voor de bestelwagen en de administratiekost zijn vastgelegd in het retributiereglement werken voor derden. Er wordt maximaal één uur aangerekend ongeacht de duur van de werken;
na goedkeuring van de schriftelijke aanvraag dat de aanvrager de retributie verschuldigd is;
de bestelling en plaatsing van de wegwijzer(s) pas uit te voeren nadat de retributie betaald is;
in geen geval verantwoordelijk gesteld te kunnen worden voor schade aan de wegwijzers of derden, die veroorzaakt wordt door de opstelling van de borden;
bij naamswijziging van de instelling, bedrijf, horecazaak, overnachtingsmogelijkheid of vereniging dat de goedkeuring ophoudt te bestaan en de borden door de bevoegde wegbeheerder verwijderd worden;
een vrijstelling te verlenen van de retributie op gemeentewegen voor:
een retributie op te leggen bij vaststelling van permanente wegwijzer(s) die geplaatst zijn zonder goedkeuring op een gemeenteweg. De retributie wordt gelijkgesteld aan het uurtarief plus het tarief voor gebruik van de bestelwagen en de administratiekost opgenomen in het retributiereglement werken voor derden. De overtreder kan een officiële aanvraag indienen voor de plaatsing van een wegwijzer waarna de correcte procedure gevolgd wordt en de retributie voor de aankoop en plaatsing van een wegwijzer moet betaald worden bovenop de eerder betaalde retributie voor de overtreding;
dat bestaande wegwijzers behouden blijven tot een naamsverandering of wegenwerken aan de orde zijn. Wegwijzers moeten in dat geval herbekeken worden en worden niet teruggeplaatst indien niet aan de wettelijke vereisten wordt voldaan.
Dit besluit zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
De toezichthoudende overheid zal op de hoogte gebracht worden van de bekendmaking van het reglement overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2026.