Artikel 7 § 4 van het huishoudelijk reglement stelt dat het maken van geluidsopnames tijdens de zitting enkel toegestaan is na voorafgaandelijke kennisgeving. De vraag werd gesteld om het onderdeel "na voorafgaande kennisgeving" te schrappen en om de mogelijkheid van opname van beeld en geluid te voorzien.
Het college wenst een streaming te voorzien van zodra dit technisch mogelijk is. Hierbij wordt vooral de nadruk gelegd op verstaanbaarheid, en minder op beeldwissels. Van zodra er vanuit het bestuur gestreamd zal worden zullen opnames vanuit het publiek niet langer toegelaten zijn. De streaming vervangt het verslag niet.
Artikel 11 wordt verfijnd in de zin dat mondelinge vragen over gemeentelijke aangelegenheden die niet op de agenda staan uiterlijke vier dagen voor de vergadering om 14u ingediend moeten worden.
Conform artikel 20 van het huishoudelijk reglement mag geen enkel raadslid meer dan tweemaal het woord nemen over hetzelfde onderwerp, tenzij de voorzitter er anders over beslist. Tijdens de gemeenteraad werd opgemerkt dat dit slecht zou zijn voor het debat, en werd gevraagd om de omschrijving aan te passen. Het college heeft de wijze van tussenkomen van de raadsleden en de rol van de voorzitter besproken, maar wenst het huidige artikel 20 te behouden.
Er wordt aan de fracties in het eerste jaar van de legislatuur een eenmalige fractievergoeding toegekend ten bedrage van € 300,00 per raadslid dat tot de fractie behoort, als ondersteuning van de werking. Vanaf het tweede jaar van de legislatuur wordt aan de fracties een jaarlijkse vergoeding van € 50,00 per raadslid dat tot de fractie behoort toegekend.
Artikel 37 § 1 van het huishoudelijk reglement bepaalt dat de gemeenteraadsleden kopieën kunnen bekomen van gemeentelijke bestuursdocumenten die niet digitaal ter beschikking kunnen worden gesteld. De vraag wordt gesteld om op vraag van een raadslid toch papieren afdrukken van documenten te voorzien. In het kader van digitalisering wenst het college hier niet op in te gaan.
Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 38, 75 en 76.
Het agendapunt wordt aangenomen met 27 stemmen voor en 3 onthoudingen (Open Vld: De Bie J., Engelen S., Vandezande R.).
volgende wijzigingen aan het huishoudelijk reglement goed te keuren:
- in artikel artikel 11 tweede lid de zin "Deze vragen moeten uiterlijk vier dagen voor de vergadering worden overhandigd aan de voorzitter of aan de algemeen directeur" te wijzigen naar "Deze vragen moeten uiterlijk vier dagen voor de vergadering om 14.00 uur worden overhandigd aan de voorzitter of aan de algemeen directeur";
- in artikel artikel 11 tweede lid de zin "De vragen mogen ook via e-mail met ontvangstbevestiging worden gestuurd, gelijktijdig aan de voorzitter, de algemeen secretariaat, uiterlijk vier dagen voor de vergadering" te wijzigen naar "De vragen mogen ook via e-mail met ontvangstbevestiging worden gestuurd, gelijktijdig aan de voorzitter, de algemeen directeur en het secretariaat, uiterlijk vier dagen voor de vergadering om 14.00 uur";
- in artikel 34 een paragraaf 2 toe te voegen: "Er wordt aan de fracties in het eerste jaar van de legislatuur een eenmalige fractievergoeding toegekend ten bedrage van € 300,00 per raadslid dat tot de fractie behoort, als ondersteuning van de werking. Vanaf het tweede jaar van de legislatuur wordt aan de fracties een jaarlijkse vergoeding van € 50,00 per raadslid dat tot de fractie behoort toegekend'.
- in artikel 34 een paragraaf 3 toe te voegen: "Conform de omzendbrief BA 2003/05 dd. 13 februari 2004 mag de toelage enkel worden gebruikt voor de ondersteuning van de eigen fractiewerking, en dient deze duidelijk verbonden te zijn aan de fracties in relatie tot de werking van de raden waar zij deel van uitmaken. De toelage mag niet worden gebruikt voor partijpolitieke propagandadoeleinden, aankopen die niet voor fractiedoeleinden bestemd zijn, schenkingen of financiering van de partijpolitieke werking. De fracties dienen jaarlijks een gedetailleerd verslag over de besteding van de middelen aan het gemeentebestuur over te maken".